Články
Na této stránce publikujeme naše texty a články o školní mediaci a restorativních přístupech a také články či zpětné vazby o nás a naší práci. Budeme rádi, když texty poslouží ke studijním účelům, diplomkám i dalším článkům s uvedením citací, autorů a odkazů.
Školní mediace aneb Když se konflikt stane příležitostí k pozitivní změně
"Externí, interní, vrstevnická… Školní mediace je přínosná v každé podobě. Vyřešení sporu jednotlivců je totiž obvykle zároveň řešením napětí v celé třídě, sborovně, mezi rodiči nebo v dalších kruzích, které konflikt infikoval nebo infikovat může."
Více Eva Růtová pro časopis Speciál pro střední školy č. 6/2024, nebo ZDE.
Učitel mediátorem aneb Interní školní mediace jako podpora komunikace mezi účastníky života ve škole
"Interní školní mediace je příležitostí, jak využít vnitřní kapacity školy. Pracovník školy coby interní mediátor uplatňuje své dovednosti nejen při mediování náročných situací, ale i při své pedagogické práci. Svým novým přístupem ke konfliktům i změnou komunikačního stylu inspiruje, popř. kultivuje prostředí kolem sebe. A pomáhá tak konflikty ve škole nejen řešit, ale především jejich eskalaci předcházet."
Více Eva Růtová pro časopis Učitelský měsíčník č. 10/2024, nebo ZDE.
Školní mediace: podpora komunikace v náročných situacích ve škole
"Konflikty jsou běžnou součástí našich vztahů a ve škole tomu není jinak. Škola je specifická, mimořádně složitá procesní a vztahová síť. Je v ní pořád co řešit. Z témat se stávají problémy a z některých problémů vznikají konflikty. Ty mohou být zjevné či skryté, individuální nebo skupinové, ale vždy mají vliv na atmosféru mezi dospělými i žáky, ovlivňují podmínky učení, zdraví i mezilidské vztahy."
Více Eva Růtová pro časopis Učitelský měsíčník č. 6/2024, nebo ZDE.
Rozhovor s Evou Růtovou pro HateFree: Co se stalo? Jak se cítíš? A co potřebuješ k tomu, aby ti bylo líp? Mediovat konflikty učí už děti na školách
"Na mediovaném setkání má každý stejné právo mluvit o tom, co mu připadá důležité, a být slyšen. Dobře vedená mediace může pomoct najít řešení, někdy překvapivě snadné nebo výhodné pro obě strany. Nejdůležitější zpráva je „můžeš se podílet na tom, jak to s tebou dále bude“. To je osvobozující pocit."
Více Eva Růtová v rozhovoru pro Hate Free Culture ZDE.
Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole - 4. část: Žákovská (peer) mediace
"Žákovská mediace nabízí sadu nezpochybnitelných přínosů, zároveň vytváří řadu nároků a výzev pro pracovníky školy a její kulturu. Vedle systémového řešení, ve kterém je mediace součástí procesů celé školy, je možné žákům mediační techniky nabídnout i v odlehčené variantě formou posilování komunikačních kompetencí."
Více Eva Růtová pro časopis Řízení školy č. 1/2024, nebo ZDE.
Vzdělávání ve školní mediaci pohledem mediátorky Kateřiny Sodomkové
"Pokud jako mediátorka pomáháte uklidňovat rozbouřenou komunikaci, nastavujete empatickou komunikaci a schopnost navzájem si naslouchat, nutí Vás to zamýšlet se nad tím, co by pomohlo, aby klienti měli více dovedností pro zvládání náročných situací. To mě přivedlo k myšlence, že s konflikty a se vším, co k nim patří, bychom se měli seznamovat už ve školních lavicích."
Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole - 3. část: Interní školní mediace
"Školní mediace je přínosná v každé své podobě. Vyřešení sporu jednotlivců je totiž obvykle zároveň řešením napětí v celé třídě, sborovně, mezi rodiči nebo v dalších kruzích, které konflikt infikoval nebo infikovat může. Interní školní mediace je specifickou mediační disciplínou, kdy mediátorem je přímo pracovník školy. Proč interního školního mediátora chtít a jak ho pro školu získat? A lze zajistit dodržování mediačních principů dobrovolnosti, nestrannosti a neutrality v prostředí, jehož je mediátor součástí?"
Více Eva Růtová pro časopis Řízení školy č. 12/2023, nebo ZDE.
EDUZÍN: Jak se dobře pohádat? Mediace školám pomáhá řešit konflikty
Spory mezi dětmi kvůli hluku o přestávce, rozhádané kamarádky, konflikt mezi učitelem a třídou kvůli přepadovým písemkám, dusno ve sborovně nebo neshody mezi učiteli a rodiči. Děti i dospělí ve škole čelí různým nelehkým komunikačním situacím. Jak ve vypjatých momentech řešit problémy a spolupracovat? Pomoci může školní mediace, o kterou se zajímá čím dál více škol.
Více v článku portálu Eduzín ZDE.
Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole - 2. část: Externí školní mediace (prakticky)
"Konflikty k životu ve škole patří stejně jako učivo, obědy nebo vzduch. I pracovníci školy (a tedy i ředitelé) se mohou stát součástí emočně vypjatých situací. Externí mediace je pro školu nejdostupnější formou, jak využít přínosy mediace při řešení sporu. Nese s sebou nezanedbatelný náklad, ten je ale jednorázový a velmi efektivní. Vyřešení nebo zklidnění konfliktní situace totiž přináší úlevu nejen samotným aktérům sporu, ale často celé škole."
Více Eva Růtová pro časopis Řízení školy č. 11/2023, nebo ZDE.
Co mi jako mediátorce předal nástavbový kurz Školní mediátor: školní mediace očima naší absolventky Jitky Morávkové
Díky kurzu Školní mediátor jsem měla možnost zjistit, co všechno konkrétně zahrnuje práce pedagoga a jak pro něj, pro žáky, pro školu, vůbec pro školní systém může být užitečné, když se rozhodnou využít podpory mediátora.
Pokračovat ve čtení článku zde.
Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole
"V českých školách se každý pracovní den potkává přes jeden a půl milionu lidí. Mají různé role a odpovědnosti, různé zájmy, hodnoty, očekávání i různé potřeby. A také různé strategie pro řešení problémových a konfliktních situací. Ty jsou zákonité. Stejně jako jejich eskalace, pokud se s nimi včasně a citlivě nepracuje. Jednou z osvědčených metod pro řešení konfliktů je školní mediace."
Více Eva Růtová pro časopis Řízení školy č. 9/2023, nebo ZDE.
Ohlédnutí za nástavbovým kurzem Školní mediátor absolventkou Janou Pláteníkovou
To, že se po bouřce vyčistí vzduch a slunce vyjde, je známé pořekadlo. Lze ho krásně přenést do oblasti konfliktů a vztahů při práci s dětmi ve škole, což mi podtrhla zkušenost zprostředkovaná v rámci kurzu Školní mediátor.
Ze života vzdělávání peer-mediátorů
Sedíme v kruhu a sdílíme, jaké pocity jsme prožívali od posledního setkání. Rozebíráme, jaké potřeby měl Ron Weasley při hádce s Harry Potterem v sedmém díle. Přemýšlíme nad tím, co znamená dobrovolnost, důvěrnost a proč je důležité sebeurčení. Brainstormujeme, jaké otevřené otázky bychom pro pochopení kontextu příběhů položili Popelce. Diskutujeme, jak podpořit kamaráda ocitnuvšího se v konfliktu. Hrajeme - hry i naštvané strany. A mediujeme. Karkulku a Vlka, rozhádané spolužáky.
Rozhovor s Vivianou Toledo: o peer-mediaci s peer-mediátorkou
S Vivi spolupracujeme už od našich školně-mediačních začátků. Absolvovala první peer-mediační výcvik na nižším stupni víceletého gymnázia ve Varnsdorfu, kde v roce 2016 studovala. Dnes je studentkou speciální pedagogiky na Univerzitě J. E. Purkyně. A jako členka našeho týmu nám aktivně pomáhá šířit povědomí o školní mediaci.
Přečtěte si rozhovor s Vivi, který poskytla portálu Restorativní justice.
Eva Růtová: Mediace a peer-mediace jako způsob řešení konfliktů ve škole
Robin Brzobohatý v předmluvě sborníku UMPOD: Zapojení dětí do mimosoudních rozhodovacích procesů: "Eva Růtová nám v něm představí již nikoliv pouhé úvahy a polemiky o kompetenci či nekompetenci dětí, o nutnosti chránit děti před konfliktem nebo o potřebě chránit je před nutností rozhodovat. Eva nabízí zcela konkrétní, empirickou zkušenost z prostředí, kde jsou to právě děti, kterých se nejenom konfliktní situace přímo dotýkají, ale také jsou to právě děti, kdo konflikty osobně řeší – třeba i v roli peer-mediátora."
Pokračovat ve čtení článku. Odkaz na celý sborník ZDE.