O nás
Portál Školní mediace .CZ provozuje odborný spolek Restorativní škola, z.s. Školní mediaci se věnujeme od roku 2015. Máme jedinečnou zkušenost se zaváděním školní a vrstevnické mediace na řadě škol. Mediujeme kauzy v mateřských, základních i středních školách. Umíme pracovat s vedením škol, učiteli, rodiči i žáky a také se zřizovateli. Máme široký tým expertních spolupracovníků na související disciplíny. Učíme se z každého případu a sdílíme si osvědčené postupy.
Náš příběh, který se vine řadou let, si můžete přečíst na podstránce Jak šel čas.
S lidmi, kteří za programem Školní mediace stojí, se můžete seznámit v sekci Náš tým.
Jsme akreditovanou vzdělávací institucí v rejstříku MŠMT.
Fungujeme v odborných sítích
Naši lektoři, konzultanti a průvodci se specializují na témata související s mediací ve škole jako např.
školské právo a školský management
rodinné právo
vztahová kultura v organizacích a HR management
sociální práce, sociálně-právní ochrana dětí a prevence sociálně-patologických jevů
psychologie a psychoterapie
evaluace projektů a programů organizací
supervize týmů
Díky tomu máme širší náhled, společně konzultujeme metodiku práce i některé aspekty konkrétních kauz.
Sdílíme zkušenosti s kolegy z dalších zemí
Aktuálně máme aktivní spolupráci s kolegy z Norska, Polska a Slovenska.
Navazujeme funkční spolupráci s dalšími organizacemi
Centrum občanského vzdělávání - demokratická kultura školy má stejné kořeny má stejné kořeny jako mediace - touhu podílet se na určení své budoucnosti, být aktivní při jejím tvarování.
Fotbal 3 - i v prostředí, jakým je sportovní hřiště, se dají kultivovat dovednosti komunikace a spolupráce a pěstovat odpovědnost za své rozhodování.
Národní pedagogický institut ČR - v rámci NPO (národního plánu obnovy) zajišťujeme školám webináře o školní mediaci a školní facilitaci, konzultujeme postupy a vedeme sdílecí setkání pro management škol v oblasti prevence a řešení konfliktů
Restorativní justice - v různých oblastech společenského života lze podporovat stejné hodnoty. Školní mediace i restorativní justice jsou postaveny na vyvažování odpovědnosti aktérů konfliktních situací, obnově vztahů a podílu na formování vlastní budoucnosti.
Řízení školy - školní mediace probíhá v kontextu mnoha dalších procesů, které musí umět zohlednit - vedení pedagogického týmu, správa provozu, komunikace s rodiči ... a mediace může naopak pomáhat řešit situace, ve kterých se školní aktéři ocitají.
Škola pro demokracii - školní parlamenty jsou vedle peer-mediačních týmů další institucí, která rozvíjí dovednosti žáků a studentů řešit problémy a rozvíjet pozitivní vztahy.
Máme pracovní kontakt s institucemi, které se starají o podporu rozvoje vzdělávací soustavy
Národní pedagogický institut ČR - oblast kariérového poradenství a problematiky předčasných odchodů ze vzdělávání souvisí se vztahovou kulturou školy.
MŠMT ČR, Sekce EU a ESIF, Oddělení evaluací - inovace ve školách by měly odpovídat jejich potřebám i absorpčním kapacitám.
Agentura pro sociální začleňování (MMR ČR, dříve ÚV ČR) - v rámci projektu Kampaň proti rasismu a násilí z nenávisti a později Místo pro všechny jsme vytvořili program Mediace ve škole a ve vybraných regionech realizovali jeho pilotáž.
Máme největší zkušenost se školní mediací v ČR
Tématu se soustředěně věnujeme od roku 2015, kdy jsme začali pracovat na vládní kampani Úřadu vlády ČR. Ta cílila mimo jiné na podporu decision makers v regionech - představitele obcí, policisty nebo například školy. Eva Růtová vedla projektovou aktivitu zaměřenou právě na školy. Nastavovala a supervidovala program pro zavedení mediace do školního prostředí, který se v rámci projektu pilotoval na deseti školách.
Díky pilotáži, která obsahovala tréninky učitelů, žáků - peer-mediátorů, školení pro vedení škol i seznamovací semináře pro učitelské sbory, jsme měli možnost sledovat, jaké podmínky jsou zapotřebí pro úspěšné zavedení mediace do školního života. Na základě těchto zkušeností a výsledků evaluace pilotáže jsme vytvořili vzdělávací programy pro všechny aktéry života ve škole.
S některými školami spolupráce pokračuje dodnes. Máme tak možnost sledovat mnohaletý vývoj a máme vyzkoušené způsoby, jak školy podporovat tak, aby mediaci nakonec rozvíjely co nejvíce samostatně.
Formou dalších zakázek jsme pracovali s dalšími školami v různém rozsahu, od jednorázových konzultací přes základní tematické vzdělávací ochutnávky, proškolení všech žáků a učitelů až po zavedení mediace do běžného chodu školy, nebo jsme jako externí mediátoři pomáhali školám řešit konfliktní situace.
Díky tomu máme jasnou představu, co vše je třeba, jak dlouho to trvá, kolik to stojí a hlavně jak se pozná, že kroky vedoucí k využívání mediace ve škole skutečně fungují a pomáhají.
Držíme standard kvality
Všechny služby, které nabízíme, prošly pilotáží a evaluací.
Máme ucelenou a opakovanou zkušenost s poskytováním mediace jako externí služby, s výcvikem učitelů i dětí, zaváděním vrstevnické mediace do běžného života školy i zapojováním rodičů, zřizovatele a dalších aktérů školy.
Trvale spolupracujeme se školami, které se mediaci ve škole věnují. Síťujeme je mezi sebou a poskytujeme jim oporu v nesnázích.
Dodržujeme etický kodex, protože vstupujeme na citlivé pole vztahů ve škole. Respektujeme kulturu každé jednotlivé školy a postavení všech školních aktérů. Naši práci přizpůsobujeme potřebám a aktuální situaci školy.